За давніми віруваннями, Ілля, сердитий та строгий, роз’їжджає на своїй колісниці, карає неправедних: «Грім гримить, то Ілля по небесному мосту в огненній колісниці їде». Але разом з цим уособлює щедрість і родючість. 

Існує народна легенда, що коли нечиста сила повстала проти Бога, то Господь наказав Іллі прогнати її з неба. Ось з того часу Ілля ганяється за бісами і пускає в них огненні стріли: громи і блискавку.

Українки різних регіонів України особисто розказують вам про свята і своє життя!

"Раніше на Маковєя постували. Раніше люди вірували – страшний пост був, зараз батюшка аж з Яхників (за декілька кілометрів), рідко приїжджає. Раньше люди багато бачили див, лучше вірували. А при мені церкву закрили, був клуб. Зроду не лаялися, бо то був гріх. На празники нічого не робили – «У празник одробиш – у будень одлежиш», бо у природі єсть сила, яка нами командує. Ото на Маковея робили шулики. Спочатку коржі печем – замішуються на соді і не треба ніяких жирів. Молоко, сода, мука – замішуєм крутенько, спекти і щоб прохолов. Мак перед тим замнять, солодкий щоб був – цукор і мак з водою перемішати і туди корж руками порвать, поламать".
Діброва Ганна Несторівна, 1938 р.н. Народилась і все життя проживає у с. Харківці Лохвицького р-ну Полтавської обл.

Старовинне народне свято Івана Купала має дуже давні язичницькі корені. Це свято на честь Сонця. Але згодом, після введення християнства, до нього приурочили народження Івана Хрестителя, який за старим стилем відзначалося 24 червня. Зараз же свято Купала припадає на 7 липня, у зв'язку з чим втратило календарну прив'язку до сонцестояння.

"Ідем до церкви, в кошику несемо свої фрукти – яблука, виноград, сливи, груші, і ще несемо квіти, які вирощуємо біля дому. А в кошичок ще ставимо стебло кукурудзи, жита декілька колосочків, маківки. Після служби, освячення приносимо це все додому. Фрукти їмо, а квіти висушуємо. Як хто хворий, то кладем те зілля рядом, як хтось помирає, то в подушку померлому кладуть оте зілля. Якщо там є цілющі трави, то заварювали з них чай хворому. А освячений мак сіється. Дехто обсіває ним дім навколо щоб нечиста сила не ступила в хату".

Пахолюк Христина Іванівна, 1945 р.н. Львівська обл., м. Дубляни.

 

2009 - 2016 © Етнографічний комплекс «Українське село»